Lier Actueel - Lierinbeeld

×
Home Actueel Nieuws - archief Verkeersberichten Over LierActueel Contact Gebruiksvoorwaarden Website Lierinbeeld
☰ Menu

Emblems café mag luxebier tappen dankzij beker Lierse grond


Lier, 23 mei 2026: Vanaf vandaag mag Caves, het luxe bier van Lier, ook getapt worden in café De Tramstatie in Emblem. Dat is zeer uitzonderlijk, want dit bier van hoge gisting mag enkel op Lierse bodem geschonken worden. Om dat probleem op te lossen, strooide De Koninklijke Gilde der Heren van Lier zaterdag Lierse grond in het café.

Caves betekende van de zeventiende tot en met eind negentiende eeuw voor Lier een belangrijk exportproduct. Tal van brouwerijen gevestigd in het stadscentrum produceerden het schuimend gerstenat voor lokaal gebruik en export.

“Caves was in de achttiende eeuw het meest verkochte bier in Lier, maar het werd ook in heel Vlaanderen gesmaakt. De grote economische crisis op het einde van de negentiende eeuw neep het brouwersambacht echter dood. Gelukkig groeide vlug na het ontstaan van de Gilde Heren van Lier in 1973 bij enkele Gildeleden het idee om de Caves opnieuw te laten brouwen”, zegt Hooftman (voorzitter, red.) Thomas Vanhoutte.

Na opzoekingen in verband met smaak en aanblik werd brouwerij Verhaeghe uit Vichte bij Kortrijk bereid gevonden om een proefbrouwsel van de Caves te maken. “Deze brouwer beschikte namelijk over de noodzakelijke foeders (eikenhouten vaten), nodig voor het lange gistingsproces van vier tot zes maanden. Het zuurachtige zoete brouwsel viel zo in de smaak bij de Gildeleden dat in 1976 order werd gegeven om de Caves opnieuw op de markt te brengen. De officiële herintroductie vond plaats in Stadsherberg d’Eyckenboom. Het succes was enorm. Twee dagen later al zaten de cafés zonder Caves”, aldus Pol Van der Hoeven, voorzitter van de Cavescommissie.

"Omdat het bier slechts in kleine hoeveelheden gebrouwen kon worden, oversteeg de vraag de brouwcapaciteit. Onze Gilde besliste daarom dat Caves enkel op Lierse grond kon geschonken worden. Maar geregeld kregen we de vraag van een horecazaak buiten Lier om toch ook Caves te mogen tappen. De Gilde zou de Gilde niet zijn, mocht ze daar geen creatieve oplossing voor gevonden hebben”, stelt Chris Van Rompaey van de Cavescommissie.

“Telkens we zo’n vraag krijgen bezoeken we die locatie met een tinnen beker vol Lierse grond. Daarin zit dan wat aarde uit het plantsoen rond onze Sint-Gummarusboom op de Grote Markt en van de stadsvesten. De grond wordt vervolgens uitgestrooid voor de toog van de horecazaak in kwestie en vanaf dan kan er ook daar legitiem Caves op Lierse bodem geschonken en gedronken worden. De eerste keer gebeurde dit in 2007 op de binnenkoer van café De Groote Witte Arend in de Reyderstraat in Antwerpen”, vertelt Pol Van der Hoeven.
(MSL/foto’s HB)

www.herenvanlier.be